دستگاه چاپ سی دی

تاریخچه چاپ بر روی سی‌دی و دی‌وی‌دی

تاریخچه چاپ روی سی‌دی و دی‌وی‌دی

دیسک‌های نوری پیشتر جای خود را در زندگی ما گرفته‌اند، سی دی های موسیقی ، دیسک های DVD یا Blue-Ray  فیلم ، سی‌دی داده یا دی‌وی‌دی هستند که برای ذخیره عکس یا پشتیبان گیری از داده ها استفاده می شود. همانطور که می دانیم سی دی در سال 1982 توسط فیلیپس با همکاری سونی تهیه شده است. در ابتدا این سی دی فقط برای موسیقی در نظر گرفته شده بود، اما بعداً برای افزایش سایر برنامه‌ها، مانند ذخیره سازی داده های عمومی، رشد کرده است. سی دی های تولید شده از کارخانه قبلاً با برچسب چاپ شده روی آنها به بازار عرضه می‌شد.

در اواخر دهه 1990 CD های ضبط شده به طور فزاینده ای رایج شدند و این امر نیاز به شناسایی محتوای ضبط شده را به همراه داشت. دیسک های خریداری شده در موارد جداگانه دارای یک کارت یا جعبه بسته بندی چاپ شده است که می‌شد ازمطالب آن برای توصیف محتوای سی زمانی که دیسک از داخل جعبه بیرون کشیده می شود استفاده کرد. اما اگر دیسک های فله ای به تعداد زیاد خریداری کرده بودید، دیگر مطلبی برا شناسایی محتوای دیسک وجود نداشت! با این وجود، خود دیسک باید دارای برچسب باشد تا هنگام خارج کردن از جعبه قابل تشخیص باشد.

اولین روش چاپ روی سی دی!

احتمالاً اولین روش برای برچسب زدن دیسک ، یک ماژیک یا مارکر cd بوده است. چنین قلم هایی ارزان ، همیشه در دسترس بوده و سریع استفاده می‌شوند. قلم های ویژه ای که در بازار وجود دارد دارای الکل یا حلال نیستند و استفاده از آن در CD یا DVD بی خطر است (تصور می شود در این مورد اختلاف نظر وجود دارد).

برچسب های کاغذی نیز یکی دیگر از روش های محبوب برچسب زدن است. آنها توسط اوری در سال 1935 معرفی شدند و خیلی زود برای مقاصد مختلف محبوب شدند. اولین برچسب های CD و DVD حدود 20 سال پیش ظاهر شدند و به دنبال آن نرم افزار و قالب ها برای چاپ بر روی آنها به وجود آمدند. پس از چاپ با چاپگر جوهر افشان یا لیزر ، برچسب به صورت دستی یا به کمک یک اپلیکاتور مخصوص روی دیسک اعمال می شدند.

چاپ سی دی با پرینتر کنون

پرینترهای چاپ روی سی دی

در ابتدای این قرن ، چاپگرهایی معرفی شدند که می‌توانستند مستقیم بر روی برچسب پشت CD یا DVD با روکش قابل چاپ ، با استفاده از یک سینی مخصوص بودند. این روش کیفیت نسبتاً بالایی را ارائه می دهد ، اما به چاپگر و دیسک های خاصی احتیاج داشت.

از چاپگرهای انتقال حرارتی نیز می توان برای چاپ مستقیم روی دیسک ها استفاده کرد. آنها با استفاده از ترکیبی از گرما و فشار ، رنگدانه جامد را از یک روبان روکش شده بر روی سطح دیسک منتقل می کنند. مدل ها از 100 دلار تا 2000 دلار و بیشتر در دسترس هستند و از نظر کارایی و کیفیت متفاوت هستند. مدل های رده پایین معمولاً با وضوح پایین به متن تک رنگ و گرافیک های بسیار اساسی محدود می شوند.
اکنون پرینترهای مختلف دارای قابلیت چاپ سی دی هستند ، فقط کافیست سینی مخصوص چاپ CD و DVD که به همراه دستگاه را خارج کرده ، درون آن یک سی دی قابل چاپ (پرینت‌ایبل) گذاشته ، آن را درون دستگاه پرینتر جانمایی کرده و دستور چاپ طرح مورد نظر را بدهید تا در کمتر از یک دقیقه طرح دلخواه شما با بهترین کیفیت در اختیار شما قرار گیرد.

در فاز صنعتی و تعداد بالا فرایند چاپ سی دی بیسر متفاوت است که در مقالات بعدی به آن میپردازیم…

, , , ,

Related Posts

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.